Personvernerklæring for De Historiske Hotel & Spisesteder
Tilbake

Personvernerklæring for De Historiske Hotel & Spisesteder

 

Innledning

Vi i De Historiske Hotel & Spisesteder behandler dine personopplysninger i forskjellige sammenhenger, for eksempel når du bestiller tjenester av oss, overnatter på våre hoteller, spiser på våre spisesteder, bruker tjenester vi leverer og i enkelte andre sammenhenger. I denne personvernerklæringen finner du informasjon om hvordan vi behandlinger personopplysninger og kontaktinformasjon dersom du har spørsmål eller vil kreve innsyn.

 

Vi behandler dine personopplysninger i samsvar med den til enhver tid gjeldende norske personopplysningsloven (GDPR).

 

Behandlingsansvarlig for personopplysninger

 

Vårt foretak De Historiske Hotel og Spisesteder (heretter DHHS), org. nr. 977 389 674, Box 196 Sentrum, 5804 Bergen, tlf. +47 55 31 67 60, e-post kundeservice@dehistoriske.no er behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger i vårt sentrale system for booking og fakturering, internettsidene www.dehistoriske.no og www.dehistoriske.com, for din konto på våre internettsider, for applikasjonen vår (app) og for vårt fordelsprogram Taste Norway. DHHS er også behandlingsansvarlig for vår markedsføring og utsendelse av eposter til våre kunderog kontakter, samt annen digital markedsføring.

 

De Historiske er en medlemsorganisasjon som består av frittstående medlemmer som bruker sine egne lokale systemer for booking og fakturering. Hvert medlem har sine egne personvernerklæringer og vil selv være behandlingsansvarlig for booking og opphold.

 

Behandling av personopplysninger knyttet til booking og opphold

 

Når du bestiller hotellopphold hos oss, behandler vi reservasjonen din og bestillingsinformasjonen. Denne inkluderer opplysninger om romtype, hotell, priser og datoer for bestillingen din. I tillegg behandler vi informasjon om tilleggstjenester som romoppgraderinger og produkter du kjøper, og eventuelle kommentarer du legger i kommentarfeltet angående medisinske behov eller kostholdsmessige forespørsler du har.

 

Dette er for å kunne oppfylle avtalen om booking og kjøp av tjenester. Dette er opplysninger du har gitt oss direkte eller som du har gitt oss via reisebyrå eller agent.

 

Vi behandler disse opplysningene så lenge det er nødvendig for å oppfylle avtalen om booking med deg, og i tillegg så lenge gjeldende lovverk eller myndighetspålegg pålegger oss dette.

 

Behandling av personopplysninger i brukerkonto

 

Du har mulighet til å opprette en brukerkonto på våre nettsider. Her kan du velge å registrere navn, adresse, interesser og andre opplysninger slik at senere bestillingsprosesser kan forenkles. Disse opplysningene samles inn fra deg.

 

Opplysningene du gir vil lagres sammen med bookingdata og kjøpshistorikk. Vi vil bruke disse opplysningene til å tilpasse nettsider og app etter dine behov og vil også bruke opplysningene til å tilpasse ditt hotellopphold hos oss. Grunnlaget for vår bruk av opplysningene er for å oppfylle avtaler med deg.

 

Behandling av personopplysninger knyttet til medlemskap i fordelsklubben Taste Norway

 

Dersom du har meldt deg inn i vårt fordelsklubb Taste Norway, noe vi for øvrig synes at du burde gjøre, vil vi behandle opplysninger om ditt navn, din kontaktinformasjon og kjøps- og uttaksinformasjon i tillegg til andre opplysninger du måtte ha gitt oss. Disse opplysningene samler vi inn fra deg. Vi behandler disse opplysningene blant annet for å tilby deg dine fordeler. Grunnlaget er for å oppfylle en avtale med deg.

 

Som et vilkår for innmelding i Taste Norway vil vi be om ditt samtykke til å motta markedsføring. Dette samtykket innhentes separat ved din innmelding og kan når som helst trekkes tilbake ved å sende oss en epost til kundeservice@dehistoriske.no. Basert på ditt samtykke vil vi behandle din e-postadresse for markedsføringsformål.

 

Vår behandling av personopplysningene dine varer så lenge du er medlem av Taste Norway.

 

Behandling av personopplysninger ved bruk av App

 

Vi har laget vår egen app for iOS og Android i samarbeid med et selskap som heter Bustbyte. I appen finner du informasjon om ditt medlemskap, om booking og om oss. Du kan bruke appen til å booke og som kanal for å få informasjon fra oss eller kommunisere med oss.

 

Vår app vil be deg om følgende tilgangstillatelser

  • Tilgang til lokasjonsdata for å gi deg oversikt over våre hoteller i nærheten
  • Motta data fra Internett
  • Se nettverkstilkoblinger
  • Full nettverksadgang
  • Hindre enheten fra å gå over til sovemodus
  • Tillate push-varsler

 

Det er frivillig for deg å samtykke til de ulike tilgangstillatelser vår app ber om. Dersom du avslår å gi tilgangstillatelser vil dette påvirke appens funksjonalitet.

 

Du kan når som helst justere tilgangstillatelser for appen gjennom innstillingene til iPhone og Android.

 

Behandling av personopplysninger for markedsføringsformål

 

Dersom du melder deg på våre nyhetsbrev lagrer vi og bruker vi din epostadresse til å sende deg nyheter og tilbud fra oss.

 

Vi vil også bruke din e-postadresse eller telefonnummer til å sende deg nyheter og tilbud innenfor regler om eksisterende kundeforhold. Vårt grunnlag er markedsføringslovgivningen.

 

Vi vil kontakte deg i sosiale medier etter ditt samtykke eller innenfor eksisterende kundeforhold. For å bruke sosiale medier som kommunikasjonskanal må vi levere ut din e-postadresse eller ditt telefonnummer til det sosiale mediet. Vårt grunnlag for dette er samtykke eller legitime interesser.

 

Du kan til enhver tid trekke tilbake samtykker du har gitt oss eller reservere deg mot å motta markedsføring i eksisterende kundeforhold. Dette gjør du ved å sende oss en epost til kundeservice@dehistoriske.no.

 

Behandling av personopplysninger for utvikling, feilsøking og sikkerhet

 

Vi vil behandle data som inkluderer personopplysninger for å gjøre feilsøking og rette feil, forbedre tjenestene våre og teknologien vi bruker og for å analysere bruk og brukeradferd. Videre vil vi behandle personopplysninger for å verifisere din identitet, herunder verifisere identitet i forbindelse med din bruk av våre digitale tjenester.

 

Vi anonymiserer data eller utarbeider statistikk så langt vi klarer, men vil også måtte behandle personopplysninger for utviklings-, feilsøkings-, statistikk- og sikkerhetsformål.

 

Behandling av personopplysninger for øvrig

 

Ved konkurranser eller andre aktiviteter som du kan delta på vil vi behandle personopplysninger som navn og kontaktinformasjon når dette er nødvendig for eksempelvis å registrere hvem som deltar, og deretter trekke ut en eller flere vinner. Vi vil så langt det er mulig informere konkret om dette ved din deltakelse i konkurranser eller andre aktiviteter.

 

Dersom du kontakter vår kundeservice eller på annen måte henvender deg til oss med forespørsler, vil vi behandle personopplysninger du gir så langt det er nødvendig for å besvare og loggføre din henvendelse. Grunnlaget for dette er legitime interesser eller for å oppfylle avtaler med deg eller besvare dine henvendelser.

 

Ut over behandling beskrevet i vår personvernerklæring eller basert på ditt samtykke, vil vi i noen tilfeller måtte eller kunne behandle personopplysninger når gjeldende lovverk, herunder personopplysningsloven og GDPR, gyldig myndighetspålegg eller domstol pålegger oss eller tillater oss dette.

 

Behandling av personopplysninger om våre leverandører, bedriftskunder og kontakter i næringslivet

 

Vi behandler opplysninger om kontaktpersoner hos våre leverandører, bedriftskunder, samarbeidspartnere, deltakere på våre arrangementer rettet mot næringslivet samt andre personer som opptrer i næringsvirksomhet. Dette gjør vi for å kunne jobbe effektivt, inngå og håndheve kontrakter, drive virksomheten vår og utvikle vår virksomhet og vårt profesjonelle nettverk. Slike opplysninger utgjøres typisk av navn, kontaktinformasjon, stilling, bedrift, kompetanse, forretningsmessige interesser og deltakelse på våre arrangementer for næringslivet eller tidligere utvist interesse for oss og våre ansatte.

 

Vi lagrer slike opplysninger så lenge vi vurderer at personen er en forretningskontakt med oss.

 

Grunnlaget for dette er legitime interesser.

 

Utlevering av personopplysninger og lovpålagt behandling

 

Vi leverer ikke ut dine personopplysninger til tredjepart, med mindre du har samtykket til dette, eller med mindre gjeldende lovverk, herunder personopplysningsloven og GDPR, gyldig myndighetspålegg eller domstol tillater oss eller pålegger oss dette.

 

For ordens skyld opplyser vi om at vår bruk av databehandler for å behandle opplysninger på vegne av oss, ikke regnes som utlevering.

 

Utlevering av informasjon til tredjepart

 

Vi kan dele personopplysningene dine med tredjeparter til de følgende formålene:

For å behandle reservasjonene og bestillingene dine, og fullføre reisearrangementene og kjøpene dine, må vi dele personopplysningene dine med hotellene våre, og andre selskaper som er involvert i å hjelpe til med reisearrangementene dine.

 

Vi bruker tredjeparter for å levere tjenestene våre, som for eksempel IT-leverandører, leverandører av sosiale nettverk, markedsføringsbyrå, kreditt- og debetkortselskaper og leverandører kontrolltjenester mot svindel. Alle slike tredjeparter må ha tilstrekkelig beskyttelse for personopplysningene dine og kun behandle dem i samsvar med instruksene våre.

Vi tilbyr fordelsappen vår i samarbeid med Bustbyte.  Vi deler opplysningene dine med Bustbyte når du bruker denne appen for at de skal kunne beregne bonusnetter du har opptjent.

Innhenting av personopplysninger fra andre

 

For å sørge for at vi har riktige opplysninger om deg, kan vi vaske dine opplysninger mot andre kilder som telefonkatalog, folkeregister og liknende. Det kan i noen tilfeller være aktuelt å kredittsjekke våre kurs og konferanse kunder, hvilket betyr innhenting av kreditt-data fra andre kilder. Vi henter inn demografiske opplysninger som alder, kjønn og språk fra andre kilder. Vi henter inn opplysninger fra våre samarbeidspartnere når dette er lovlig og nødvendig for leveranse av tjenester og kommunikasjon til deg.

 

Overføring til utland

 

Vi bruker flere databehandlere for å kunne leverer våre tjenester til deg. Vår største databehandler er vårt bookingsystem Sabre Hospitality Solutions som er en global leverandør av hotel bookinger.

 

Dette medfører at personopplysninger om bestilling av overnatting behandles i USA. Utlevering til USA har grunnlag i EUs modellavtale for overføring fra oss som behandlingsansvarlig i Europa til databehandler i USA.

 

Informasjonskapsler

 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen av våre nettsider.

 

En cookie er en liten tekstbasert datafil som plasseres på ditt utstyr (din smarttelefon, datamaskin eller for eksempel nettbrett). Cookien hjelper til med å kjenne igjen hvilken type innhold og hvilke sider som besøkes på vårt nettsted. Informasjon som lagres ved hjelp av en cookie kan være hvordan du bruker nettstedet, hva slags type av nettleser du benytter og hvilke nettsider du har besøkt.

 

En permanent cookie ligger igjen på ditt utstyr for et bestemt tidsrom. En sesjonscookie lagres tilfeldig i ditt utstyrs minne mens du er inne på våre hjemmesider. Sesjonscookien forsvinner når du stenger din nettleser. Vi benytter både permanente cookies og sesjonscookies. De Historiske kan også komme til å benytte en tredjeparts cookies.

 

Dersom du ikke ønsker at våre nettsider plasserer cookies på ditt utsyr, kan du skru av cookies i din nettleser. Dersom du skrur av cookies vil funksjonaliteten for våre nettsider reduseres.

 

Hvordan lagres informasjonen?

 

Informasjon innhentet gjennom våre nettsider, email, fordelsklubben og mobilappen lagres i vårt booking system Synxis, CRM-systemet Hubspot, og vårt marketing automation system som brukes til automatisert markedskommunikasjon.

 

Personopplysningene dine vil bli tatt vare på så lenge det er nødvendig for de formålene som er beskrevet i disse retningslinjene for personvern eller så lenge dette er nødvendig for å etterleve lovpålagte plikter og for å løse eventuelle uoverensstemmelser.

 

Dine rettigheter

 

Du som person har flere rettigheter etter personopplysningsregelverket.

 

Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling, rette innsigelse mot behandlingen og kreve rett til dataportabilitet.

 

Dersom du ønsker innsyn i vår behandling av dine persondata kan du sende til oss på epost til kundeservice@dehistoriske.no. Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.

 

Vi kommer til å be deg bekrefte din identitet eller be deg oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette må vi gjøre for å forsikre oss om at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg - og ikke noen som gir seg ut for å være deg.

 

Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du alternativt klage til Datatilsynet i Norge, eller tilsynsmyndigheten i det land du bor på hotell i. Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider www.datatilsynet.no

 

Endringer i personvernerklæring eller i behandling

 

Vi jobber kontinuerlig med utvikling og forbedring av våre tjenester overfor våre kunder. Dette vil kunne endre måten eller omfanget av vår behandling av personopplysninger. Informasjonen vi gir gjennom denne personvernerklæringen vil derfor justeres og oppdateres med ujevne mellomrom. Vi vil dessuten endre personvernerklæringen når nye regler eller myndighetspraksis gjør det nødvendig. 

 

Kontaktinformasjon

 

De Historiske Hotel & Spisesteder
Telefon: 55 31 67 60
Epost: kundeservice@dehistoriske.no
Besøksadresse: Starvhusgaten 2b, Bergen
Postadresse: Box 196 Sentrum, 5804 Bergen